Enige tijd geleden schreven Kaj Morel en Jacco van Uden een artikel voor tijdschrift Waardenwerk: ‘Innovatie van het businessonderwijs: werken in de Plek der Moeite’. We maakten ons in dat stuk druk om de praktijk van onderwijsvernieuwing, die juist in het veld van business-, economie, management- en organisatieonderwijs in het hbo zo weerbarstig is. Zoveel moeite kost vaak. Maar ook zo de moeite waard is.
Achteraf gezien is dat artikel de trigger geweest om samen met Kaj, Kees Klomp, Liesbeth Rijsdijk en Matthias Olthaar het initiatief te nemen tot een oprichting van een lectorenplatform waar we – kortgezegd – de moeite van vernieuwing in het economieonderwijs willen aangaan. Dat doen we samen met o.a. Sandra van Kolfschoten van het lectoraat Change Management van De Haagse Hogeschool en Maarten Nijman van Our New Economy doen. Mede mogelijk gemaakt door SIA.
Er staat wat op het spel met onderwijsvernieuwing. De initiatiefnemers van het platform zitten misschien niet overal op één lijn, maar we zijn er allemaal van overtuigd dat het economieonderwijs in het hbo zich nadrukkelijker in dienst kan stellen van een economie die deugt.
Met zo’n 176 duizend ingeschreven hbo-studenten, bijna 38 procent van het totaal, is het hoger economisch onderwijs (HEO) de grootste sector in het hbo. De aannames, de theorieën, de modellen, de tools, de logica, de ethiek – alles wat wij als opleiders deze HEO-studenten meegeven zal, zo moeten we willen aannemen, medebepalend zijn voor hoe de economie en het bedrijfsleven de komende jaren worden vormgegeven. Als de studenten van nu de decision makers van morgen zijn, kan het belang van goed economieonderwijs nauwelijks worden overdreven.
Zomaar een voorbeeld uit het Financieel Dagblad: “De nieuwe topman van Shell, Wael Sawan, windt er ook geen doekjes om: ‘We kunnen niet rechtvaardigen dat we voor een laag rendement gaan. Onze aandeelhouders verdienen het om te zien dat we sterke rendementen najagen. We streven absoluut naar steeds minder CO2 maar het moet wel winstgevend zijn‘” Een allesverzengende logica maar tegelijkertijd een heel vertrouwde manier van denken. Wael Sawan is namelijk niet van de straat. De topman van Shell heeft, zoals je mag verwachten, gewoon een MBA-opleiding genoten aan zo’n prestigieuze universiteit. Een plek waar ze je leren om begrippen als “rechtvaardiging” en “verdienen” op een bepaalde manier te gebruiken. Een businessschool waar je leert om een “streven naar” niet te verwarren met business bottom lines: “het moet wel winstgevend zijn”.
Het verhaal van Sawan is een glashelder verhaal in al z’n eenvoud. Logisch ook, en misschien geen speld tussen te krijgen.
Onderwijsvernieuwing als Plek der Moeite gaat over de bedrieglijke eenvoud van business as usual, over aangeleerde schijnhelderheden en over de verstikkende logica die we onze studenten aandoen. Onderwijsvernieuwing zoals wij het hier zien gaat over hoe je daar vanuit het hoger beroepsonderwijs ‘iets’ tegenover kan plaatsen. Iets in dienst van een volhoudbare economie. Ook als dat geen makkelijk of helder verhaal is. Ook als die vernieuwing moeite kost.
Zin in moeite? Houd ons in de gaten …
zeer welkom initiatief!
LikeLike