Wat doe je bij de Haagse Hogeschool?
Ik ben sinds 2001 als
docent verbonden aan de opleiding Human Resources Management. In de loop der
heeft het onderwijs meer en meer een project-karakter gekregen hou ik mij
vooral bezig met thema’s als Vitaliteit en de ‘internationalisering’ van de
arbeidsmarkt. Daarnaast verzorg ik meerdere minors.
Wat is je achtergrond?
Van oorsprong ben ik
docent Maatschappijleer en Geschiedenis (2e graads). Je kan het je
haast niet meer voorstellen, maar toen ik van de Lerarenopleiding kwam in 1986
was er in het onderwijs nauwelijks werk te vinden. Via-via ben ik uiteindelijk
bij de FNV terecht gekomen waar ik als scholingsmedewerker en opleider
trainingen verzorgde voor de zogenaamde ‘kaderleden’ van diverse vakbonden. Ik
heb mij in die tijd min of meer gespecialiseerd in sociaaleconomische thema’s
en dat vormde uiteindelijk ook de basis voor mijn aanstelling bij de opleiding
HRM. In 2016 ben ik de bachelor Wijsbegeerte afgerond aan de UvA.
Wat doe je voor onderzoek?
In 2019 heb ik binnen de
opleiding geëxperimenteerd met theater als werkvorm. Studenten hebben een
theaterstuk ontworpen, geschreven en uitgevoerd rond het thema ‘diversiteit’.
Ik was nieuwsgierig naar twee aspecten. In de eerste plaats wilde ik weten in
hoeverre en op welke wijze theater (of aanverwante vormen) kunnen bijdragen aan
het onderwijs. Welke (on)mogelijkheden biedt theater als werkvorm? Wat ‘doet’
het met studenten? Welke ‘leerresultaten’ levert het op? In de tweede plaats
wilde ik weten hoe studenten omgaan met ‘vage’ of het zelfs ontbreken van
vooraf gestelde beoordelingscriteria. Zijn zij in staat zelf hun eigen
beoordelingscriteria te formuleren die tevens van voldoende niveau zijn? De
achterliggende veronderstelling was dat de betrokkenheid (en daarmee ook de
kwaliteit van het resultaat) van studenten toeneemt naarmate een bepaalde
opdracht hen meer mogelijkheden biedt die zelf vorm te geven. Daarnaast wilde
ik een beeld krijgen van de ‘impact’ die een dergelijke werkvorm heeft op de
collega’s, welke eisen het stelt aan de rol van docent etc.