Wat doe je bij De Haagse Hogeschool?peufflik

Ik werk sinds 2009 aan De Haagse Hogeschool. Ik ben docent bij de Faculteit Sociaal Werk & Educatie. Daarnaast ben ik (leer)supervisor bij de Academie voor Masters en Professional Courses en ben ik verbonden als docent aan de professionele leergang Organisatie Coaching. Ik ben veel met mijn werk bezig omdat ik mijn werk ontzettend leuk vind. Vrienden zeggen wel eens dat ik getrouwd ben met mijn werk en ik zie dat maar als een teken van een ‘goed huwelijk’. Ik leer veel van het contact met studenten en ik vind het geweldig om naast kennis te delen ook kennis te creëren. Als docent weet ik niet alles, terwijl ik wel vaak in die rol wordt geplaatst. Dat geeft niet, maar het gezamenlijk actief zoeken naar antwoorden, is een veel interessanter en leerzamer proces voor zowel de student als voor mij.

Wat is je achtergrond?

Zelf ben ik in 1997 van De Haagse Hogeschool afgestudeerd als social worker. Ik heb sindsdien in de hulpverlening gewerkt met diverse doelgroepen. Mijn grote passie is het werken in de gedwongen/gesloten/besloten hulpverlening. Vaak zijn dit plekken waar sprake is van complexe communicatie omdat er spanningen en emoties hoog op kunnen lopen en daardoor agressie kan ontstaan. Niet dat ik zo’n fan ben van agressie, het tegendeel. Maar geconfronteerd worden met agressie roept iets instinctiefs op. Het leren omgaan met die instinctieve oerreactie vind ik mateloos interessant. Hier vloeien de lijnen van professioneel en persoonlijk reageren in elkaar over. En daar waar het ‘spannend’ wordt in de hulpverlening, wordt snel gegrepen naar het gebruik van ‘dwang- en drangmiddelen’, zoals afzondering en medicatie. Ik hou me in het werkveld nog steeds bezig met het terugdringen van dwang- en dranggebruik.

Wat doe je voor onderzoek bij het lectoraat Change Management?

Na het afronden van mijn masteropleiding Organisatie Coaching had ik zin om weer onderzoek te doen. Zo heb ik mij aangesloten bij het lectoraat Change Management. Mijn onderzoeksgebied is hoe organisaties en professionals omgaan met ongedefinieerde en vage maatschappelijk urgente thema’s. Mijn onderzoek richt zich op de geestelijke gezondheidszorg en dan op hoe organisaties en professionals zich verhouden naar de maatschappelijke behoefte om verwarde personen in kaart te brengen die mogelijk radicaliseren en/of polariseren. Ik vind dit mateloos interessant, omdat de scheidslijn tussen wanneer iemand verward (psychisch problematisch) is, of mogelijk radicaliseert, vaag en onduidelijk is. Mijn interesse gaat uit naar ‘hoe’ organisaties hiermee omgaan. Ik vind onderzoek doen in het HBO-onderwijs een geweldige manier om in het werkveld actief te zijn. Ik probeer ook zoveel mogelijk studenten van mijn opleiding mee te nemen in mijn onderzoek en hun zodoende te faciliteren in het doen van hun eigen bacheloronderzoek. Mijn ambitie is om middels de resultaten van mijn onderzoek met het werkveld in dialoog te zijn en te blijven. In deze dialoog wil ik studenten meenemen opdat zij naast hun vaardigheden als social worker ook een organisatiesensitiviteit ontwikkelen. Iets dat ik als een belangrijke competentie beschouw.

m.h.b.j.vanpeufflik@hhs.nl