Mijn promotieonderzoek nadert de eindfase. In drie blogs presenteer ik in het kort wat de resultaten zijn van drie deelstudies waaruit mijn onderzoek bestaat. Deze blog gaat over studie 1.

Studie 1 richt zich op hoe adviseurs leren in de praktijk trachten te stimuleren. Dat is van belang om als adviseur bij te dragen aan duurzame resultaten. Maar dat is niet gemakkelijk: leren kun je niet zomaar bewerkstelligen, het is iets dat de klant zelf doet (of niet, natuurlijk).

Samen met studenten van de Master Organisatiecoaching heb ik 51 adviseurs geïnterviewd over hoe zij leren trachten te stimuleren. Met behulp van de Grounded Theory benadering kom ik tot vier rollen die adviseurs daarbij innemen, met een aantal acties die zij binnen die rollen ondernemen:

Rollen1. Aanreiken van (ervarings)kennis van de adviseur2. Arrangeren van gespreksvoorwaarden voor de klant3. Ensceneren van een nieuwe ervaring door de adviseur4. Uitdagen van de manier van kijken van de klant
ActiesAls adviseur een eigen probleemanalyse maken

Eigen manier van kijken als adviseur inbrengen

Als adviseur aangeven wat nodig is
Afstemmen met het management

Gesprekken met betrokkenen beleggen

Faciliteren van gesprekken
Installeren van een andere manier van samenwerken

Ontwerpen van een leerervaring

Gebruikmaken van de situatie hier en nu als leerervaring

Oefenen met een andere manier van (samen)werken
Verhelderen van de door de klant gewenste situatie

Reflectie stimuleren op de eigen manier van kijken van de klant

Manier van kijken door de klant oprekken

Adviseurs hebben zelf meestal wel de voorkeur voor een bepaalde rol, maar maken in de praktijk toch vooral situationeel gebruik van alle vier deze rollen. Daarbij hanteren ze verschillen perspectieven op leren:

  1. Leren door instructie met betrekking tot cognitie en/of gewenst gedrag
  2. Leren van ervaring door middel van reflectie op mentale modellen
  3. Leren door middel van een programma gericht op sociaal leren
  4. Veranderen als leren

Op basis van de interviews heb ik geen eenduidige relatie kunnen leggen tussen het door een adviseur gehanteerde leerperspectief en de situationele keuze voor een bepaalde rol. Wel leveren de vier rollen een raamwerk op voor het vervolg van mijn onderzoek. Meer hierover in mijn volgende blog over studie 2.

Coach, adviseur en onderzoeker

One Comment on “Studie 1 Promotieonderzoek: hoe adviseurs leren stimuleren

  1. Pingback: Studie 3 Promotieonderzoek: Hoe adviseurs leren stimuleren | LECTORAAT CHANGE MANAGEMENT - De Haagse Hogeschool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: