‘Heel interessant, die master, maar kan het ook zónder onderzoek?’ Deze verzuchting komt van een van de nieuwe deelnemers aan de Master Organisatiecoaching (MOC) van de Haagse Hogeschool. Haar collega’s vallen haar bij: ‘ja, kan het ook zónder?’

Onderzoek is ingewikkeld en complex en zwaar, zo lijkt het. Terwijl deelnemers aan de MOC ervaren professionals zijn, die hun werk uitvoeren door… te onderzoeken. Of op zijn minst door uit te zoeken hoe zij met een complexe opgave waar zij zich voor gesteld zien aan de slag kunnen gaan. Dat hoeft niet zozeer te betekenen dat zij zelf weten wat er in een organisatie aan de hand is of wat daar zou moeten gebeuren. Organisatiecoaches zoeken steeds opnieuw samen met de klant uit hoe ze verder kunnen gaan. Edgar Schein noemt dat ‘humble inquiry’: ‘the fine art of drawing someone out, of asking questions to which you do not already know the answer, of building a relationship based on curiosity and interest in the other person’. Binnen de Master stimuleren we deze ‘spirit of inquiry’ op drie verschillende manieren. 

  1. Deelnemers gaan direct vanaf het begin van de opleiding onderzoekend te werk in de praktijk. Zij onderzoeken binnen hun Learning Community wat ze in die praktijk aan moeilijkheden tegenkomen, en werken aan de uitdagingen die ze hier voor zichzelf in ervaren. Ze doen dus zowel zelf als binnen hun peergroup reflectief onderzoek om zich te bekwamen in het vak. 
  2. Die eigen praktijkervaringen verrijken deelnemers in de ondersteunende conferenties met behulp van Theorie. Deze Theorie-met-een-hoofdletter bestaat uit concepten, modellen, methoden en technieken die ze deels vanuit de opleiding krijgen aangereikt, deels ook zelfstandig opzoeken. Deelnemers zoeken actief naar wat hen houvast kan bieden om hun manier van kijken aan te ijken en te verrijken, zodat ze hun professionele handelen ook verder aan kunnen scherpen. 
  3. Deelnemers voeren ook nog een eigen onderzoek uit. Ze maken systematisch een case-study van een succesvolle leerarchitectuur van een organisatie, onderzoeken de impact van een door henzelf uitgevoerd begeleidingstraject of belichten een specifiek aspect van het vak dat hen fascineert. De kennis die dit oplevert leggen ze neer in een vakartikel voor een tijdschrift. Zo dragen ze ook bij aan de ontwikkeling van deze relatief nieuwe professie. 

Een professionele master kan niet zonder onderzoek. Onderzoeken als activiteit is integraal onderdeel van professioneel werk. Deze activiteit systematisch op een hoger plan brengen helpt deelnemers om senioriteit te verwerven in hun professie. 

Meer weten over hoe we dat doen in de Master Organisatiecoaching? Ga naar: https://www.thehaguegraduateschool.nl/opleidingen/master-opleidingen/master-organisatiecoaching

Meer weten over onderzoeken als professionele activiteit? Lees: Schein E. (2013). Humble inquiry. San Francisco: Berret-Koehler Publishers

Coach, adviseur en onderzoeker

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: