Sommige zintuigen zijn meer gelijk dan andere. In de wereld van organisaties heeft het oog een streepje voor. Je kunt wel veel praten, waar wat heb je nou eigenlijk helemaal laten zien? Ook in veranderprocessen blijkt het oog de Koning der Zintuigen. Perspectiefwisselingen worden belangrijk gevonden. Frisse blikken. De wereld door een andere bril bezien. Een nieuwe kijk op zaken.

Maar die andere zintuigen dan? Kun je een organisatie aanraken? Hoe ruikt verandering? Kan een bedrijf kirren van blijdschap?

Vanuit het lectoraat Change Management vroegen we kunstenaar Edwin van der Heide het geluid van De Haagse Hogeschool te verkennen. Edwin maakte een “locatiespecifieke compositie”.

Lees en LUISTER

De compositie ‘De Haagse Hogeschool Gerecombineerd’ beoogt de muren en ramen tussen de hal en de omliggende ruimtes (dit omvat idealiter alle andere ruimtes) weatriumg te nemen door middel van geluid. Wat zich normaal gesproken ‘achter gesloten deuren’ afspeelt wordt nu het bronmateriaal voor een klankcompositie. De compositie beoogt niet een zo getrouw (evenredig) mogelijke representatie van de hogeschool te zijn maar maakt vooral gebruik van geluiden die specifiek of representatief zijn voor een bepaalde opleiding of dienst. Om dit te bereiken zijn studenten en medewerkers gevraagd om zelf opnames te maken die representatief en onderscheidend zijn voor hun opleiding, werk, plek, of ruimte. Het gaat hierbij juist om de verschillen tussen de geluiden: verschillen in dynamiek, dichtheid, ritme en klankkleur. Alles is mogelijk van stilte tot knetterhard geluid, van de menselijke stem tot machinaal geluid, etc., etc.

De verschillende geluiden zijn als bronmateriaal voor de compositie gebruikt. De geluiden ‘ontmoeten’ elkaar in de compositie en gaan een muzikale dialoog met elkaar aan. Wat op wat volgt, en wat met wat gecombineerd wordt, vormt het onderwerp van de compositie. De compositie is daarmee dan ook geen representatie maar een gerecombineerde interpretatie van de Haagse Hogeschool.

De luidsprekers voor de weergave van de compositie bevinden zich op twee hoogtes rondom het publiek in de entree hal. Het geluid komt hiermee ‘uit’ de omliggende ruimtes. In totaal wordt er gebruik gemaakt van 8 verschillende luidsprekerposities.

GA NAAR: http://www.evdh.net/haagse_hogeschool_gerecombineerd/