Ideeensex en betekeniswolken is een begrip dat Thijs Homan* gebruikt in zijn boek over nieuwe vormen van organiseren en verandermanagement. Hij legt daarin uit dat mensen onmiddelijk een eigen betekenis geven aan een verhaal of ervaring. Dit in navolging van Weick* die pleitte voor aandacht aan processen van organiseren. Het uitgangspunt van Weick is de interactie en betekenisgeving (sensemaking) die ontstaat in die processen. Juist in deze interactie geven mensen betekenis en produceren ze uitkomsten die voor hen zinvol zijn. Doen, communiceren en betekenis geven zijn belangrijk en dat doen mensen voornamelijk in kleine netwerkgroepjes .In Homan’s termen ,communities’in organisaties. Weick ziet organisaties als een configuratie van steeds wisselende netwerkgroepjes.
In organisaties worden vaak medewerkers aangenomen die lijken op wat er al zit. Dat voelt vast erg prettig maar je zou kunnen zeggen dat er weinig ideensex van de grond komt.Te weinig diversiteit eigenlijk in de interactie en in de netwerkgroepjes.
Het idee is om double D (Deep Democracy) niet alleen op te vatten als aandacht voor de zwijgende minderheid maar juist om zoveel mogelijk diversiteit te organiseren en te faciliteren. Als bron van vernieuwing en innovatie. Is diversiteit an sich voldoende voor ideensex? Nee, want dan gaan we voorbij aan groupsthink en andere groepsdynamica. Maar door steeds inclusion van de verschillende netwerkgroepjes te organiseren, gaat het over mensen die steeds opnieuw interacteren en daarover nieuwe verhalen maken en nieuwe invalshoeken.

* Homan.T (2005) , Organisatiedynamica, Den Haag,uitg.Academic Service
* Karl.E.Weick (1979) The social psychology of organizing,New York,uitg.Random House