of: waarom we kunst en kritisch denken irritant vinden en waarom ze toch/daarom een plek verdienen in ons hoger onderwijs

Hoeveel ruimte is er nog voor echt kritisch denken in het hoger onderwijs?

We zeggen graag dat het een kerncompetentie is — maar creëren we nog wel de condities waarin het kan floreren?

In een onderwijspraktijk die steeds meer gestuurd wordt door meetbare resultaten, strak gescripte curricula en arbeidsmarktrelevantie, komt de ruimte voor twijfel, reflectie en open gesprek onder druk te staan. Tel daar de invloed van sociale media, polarisatie en de opkomst van AI-tools bij op, en kritisch denken lijkt iets wat niet meer vanzelf spreekt.

De kunsten bieden een ander perspectief.

Kunst omarmt complexiteit zonder die te willen oplossen. Laat ambiguïteit bestaan zonder verlamd te raken. Gebruikt verbeelding als een manier van onderzoeken. Via de gelaagde verhalen van literatuur, de belichaamde spanning van theater of de morele dilemma’s van film nodigen de kunsten ons uit om opnieuw te denken — kritisch, creatief en samen.

Fragments 2025 biedt docenten, onderzoekers en onderwijsprofessionals een dag om die vraag verder te verkennen:

Hoe kunnen de kunsten bijdragen aan kritisch denken in het klaslokaal?

In open gesprekken en praktische sessies, waar theater, literatuur en film samenkomen met onderwijspraktijk, delen we inzichten, vragen en inspiratie om mee terug te nemen naar eigen lessen en context.

Vrijdag 28 november 2025 – De Haagse Hogeschool

09.30 – 17.00, met afsluitende borrel

Deelname is kosteloos, inclusief lunch en drankjes

Volledige programma communiceren we komende dagen voor nu al het geweldige nieuws dat de keynote zal worden verzorgd door Pete Carruthers (UK) – schrijver, acteur, regisseur en promovendus die onderzoekt hoe theater en film kunnen bijdragen aan empathische, reflectieve zorgprofessionals. 

Registreren door je hier: https://forms.cloud.microsoft/pages/responsepage.aspx?id=m2tYomf4PEuTY1tDXF28RaALL-a3kmVKjyueWiNkh_hUM09ZWEhDNkRPR1RGUlc0T0JHOElSOFZKTC4u&route=shorturl

Plaats een reactie