Onlangs ontving ik bericht dat mijn aanvraag voor een innovatiesubsidie door het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) in het kader van het Comenius-programma ‘Teaching Fellows 2024’, is gehonoreerd. Met een bedrag van € 50.000 kan ik nu aan de slag om theater nog verder te integreren in het onderwijs. Hieronder de tekst van een kort interview dat verscheen op het medewerkersnet van de Haagse Hogeschool.

Paul de Regt, ruim 20 jaar werkzaam bij De Haagse als docent voor de opleiding Human Resource Management (HRM), heeft een Comenius-subsidie in de wacht gesleept van 50.000 euro voor een onderwijsinnovatieproject. Paul wil theater een vast onderdeel van het curriculum maken bij HRM.

Sinds 2018 werkt Paul samen met theatermaker Serge Bosman om jaarlijks een theatervoorstelling met studenten te maken. Er is geen script of plan aan het begin. Het verhaal wordt helemaal geboren vanuit de studenten. Dit vak is nog geen onderdeel vast van het curriculum, maar dankzij de Comenius-subsidie kan dit nu mogelijk worden gemaakt.

Theater maakt impact

“Ik ben op het idee gekomen om met theater in het onderwijs aan de slag gegaan, nadat ik met mijn dochter, toen nog student, naar een theatervoorstelling ging. We gingen naar het stuk Oedipus. Een indrukwekkende voorstelling. Ik zag wat voor impact dit op mijn dochter maakte en ik vroeg me af waarom kunst en cultuur zo weinig aanwezig is in het onderwijs.”

“Er heerst toch het idee dat kunst en cultuur weinig educatieve waarde biedt. Het valt niet te meten wat het met een student doet. Het is weinig toetsbaar. Daarnaast valt het buiten de zakelijke wereld, een wereld waar wij toch onze studenten voor opleiden.”

Laat studenten zelf hun doelstellingen bepalen

“Wat mij dwars zat is dat we studenten voorschotelen wat ze moeten leren. Eigenlijk zien wij de studenten als een object om je onderwijsambities op te projecteren. Aan je studenten kun je aflezen hoe goed als je docent bent. Lessen zijn bedoeld als voorbereidingen op de toets. We zitten in een toetscultuur waarbij studenten resultaten moeten scoren. Dat vind ik jammer. Ik wilde proberen dit om te draaien. Ik wilde impact op studenten maken en daar zouden we eigenlijk alle middelen voor in moeten kunnen zetten. Zo kwam ik op het idee om studenten zelf een eigen voorstelling te laten maken. Laat ze zelf hun doelstellingen bepalen.”

Ideeën omzetten in theatervorm

“Bij het thema Professionele Ontwikkeling 3 (jaar 3) ben ik in 2018 begonnen met het theater maken met een kleine groep als pilot voor hun prestatietoets. Bij dit vak hielpen Serge en ik om hun ideeën om te zetten in theatervorm. We gebruiken de kracht van het theater om te laten zien hoe ze hun verhaal ook kunnen vertellen. Inmiddels is het een keuzevak voor alle jaren. Met de subsidie gaan we het nu integreren als vast onderdeel in het thema Vitaliteit 1 van jaar 1.”

“In het begin ligt tijdens dit vak voor hen de nadruk op de punten die ze kunnen scoren. Dit moet je negeren tijdens de repetities, want daar moet niet de nadruk op liggen. Op een gegeven moment verdwijnt dat dan ook. De studenten merken dat ze afhankelijk van elkaar zijn. Het is echt een samenspel. Maar er gaat veel tijd overheen voordat de studenten niet meer vanuit zichzelf denken, maar vanuit de groep.”

Diversiteit en inclusie

“Thema’s die eigenlijk iedere keer weer terug komen zijn diversiteit en inclusie. In de klassen is veel groepering terug te zien. Met deze voorstellingen proberen we het vermogen van empathie te stimuleren. Iets waarvan veel studenten van de opleiding HRM denken dat ze het hebben, maar ze blijken toch meer in hun (voor)oordelen vast te zitten dan ze denken. In het stuk dat de studenten produceren verwerken ze vaak hun eigen ervaringen met inclusie en diversiteit. Dat is heel mooi om te zien. Na afloop van het vak horen we vaak terug dat studenten dit een van de leukste onderdelen van hun studie vinden.”

Vast onderdeel curriculum

“Ik wilde graag dat dit vak een vast onderdeel van het curriculum zou worden, een serieus genomen middel om als docent te gebruiken. Wegens geld en ruimte werd dat toch een lastige kwestie. Toen raadde iemand mij aan om eens te kijken naar een Comenius-beurs. Ik heb toen een aanvraag ingediend voor de Teaching Fellows beurs van 50.000 euro. Dat is een subsidie die bedoeld is om het mogelijk te maken een onderwijsinnovatie in te voeren in het curriculum. Binnen dit thema is mijn voorstel als eerste geëindigd!”

Constructieve dialoog

“Dankzij deze subsidie kan ik met een groepje collega’s het theater tot een vast onderdeel van het curriculum van HRM maken. Als vast onderdeel komt het vak er nu wel anders uit te zien. Het idee is om in kleine groepjes (4-6 studenten) in een kleine tijdsspanne een stuk voor te bereiden voor de eigen klas. Hierbij is wel vooraf al het thema bepaald: diversiteit en inclusie op de werkvloer. Hierbij willen we een constructieve dialoog op gang brengen tussen de studenten en gebruiken we het theater als werkvorm voor onderwerpen rondom diversiteit en inclusie.”

Plaats een reactie