Meld je aan voor Onzekere Zaken, de interactieve presentatie op 26 januari.
Je bent onderwijsvernieuwer. Ook op je werk blijk je er niet aan te ontkomen: onzekerheid. Vraag is: hoe ermee om te gaan? Proberen de onzekerheid zo veel mogelijk te vermijden of voor te zijn? Kijken of je er grip op kunt krijgen? De onzekerheid omarmen, is dat een optie? Misschien de onzekerheid zelfs verwelkomen en inzetten op je werk?
In 2023 werkten we, onderzoekers kunstenaar Marjolijn Zwakman, lector Jacco van Uden, lector Tessa Cramer en docent Dolf Nijsen, aan Onzekere Zaken. Samen met onderwijsvernieuwers en kunstenaars bouwden we aan de ontwikkeling van praktische oefeningen waarmee vernieuwers op een heel persoonlijke manier leren werken met en in onzekerheid.
De resultaten van ons onderzoek presenteren we vol trots op vrijdag 26 januari tussen 10:00 en 12:30 in Den Haag.
We laten je onder andere kennis maken met De Doolhofmethode, wellicht is dit voor aankomend jaar interessant om mee te gaan werken vanuit jouw organisatie.
Tezamen met componist Merlijn Twaalfhoven en muzikant Freek Zwanenberg nemen we je deze ochtend mee op een georganiseerde reis door onzekerheid.
We zaten eigenlijk al vol maar we hebben een grotere zaal kunnen regelen waardoor er extra plekken beschikbaar zijn gekomen:
Neem naar dit event ook verstekelingen mee die niet in onderwijs werken, maar die je het gunt om in aanraking te komen met vernieuwende denk en werkmethoden.
We kijken naar je uit!
WAAR: De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 60 Den Haag
WANNEER: Vrijdag 26 januari 2024, 10-12.30
WIE: onderwijsvernieuwers mogen zich in het bijzonder uitgenodigd voelen, verstekelingen zeer welkom!
Meer informatie
We nemen je mee en maken ervaarbaar hoe wij twee jaar op onderzoek zijn geweest met de vraag: hoe kunnen onderwijsvernieuwers recht doen aan de ‘zekerheid van onzekerheid’ in hun werk? Iets anders geformuleerd: hoe maken we de onzekerheid werkbaar, zonder haar plat te slaan?
Het zijn allemaal geen kleine vragen die dan voorbijkomen. Welke vormen van onzekerheid ontmoet je als onderwijsvernieuwer? In de buitenwereld, maar ook in jezelf, bij de ander, en in het onderwijssysteem? Hoe lees en ervaar je die onzekerheid, en op welke manier draagt jouw (professionele) vorming bij aan manier waarop je met onzekerheid werkt? Wat brengt die werkwijze je, maar ook: waarin helpt het niet? Wat zou een alternatieve omgang met onzekerheid jou en jouw werk als onderwijsvernieuwer kunnen brengen?
De Doolhofmethode
Om die grote vragen behapbaar te houden, hebben de afgelopen periode een reeks oefeningen ontwikkeld voor onderwijsvernieuwers die willen reflecteren op het effect van de manier waarop ze reageren en anticiperen op onzekerheid. Voor professionals die vanuit een open en onderzoekende houding hun onzekerheidshandelingsrepertoire willen vergroten is er De Doolhofmethode.
Deze methode willen we graag met je delen en is na 26 januari te vinden op onze website Onzekere Zaken (nu nog onder constructie) zodat je deze zelfstandig of onder begeleiding kan gaan inzetten.
De doolhofmethode heeft volop toekomst. Op 26 januari laten we zien welke kant we met ons onzekerheidsonderzoek opgaan. En – spoiler alert – wordt duidelijk op welke manier je je als onderwijsvernieuwer verder kunt bekwamen in onzekerheidsvaardigheid.
Wees welkom, meld je aan!
Lees hier meer over het onderzoek
Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door De Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences Lectoraat Change Management Fontys Academy for the Creative Economy